zaterdag 29 augustus 2015

De scholen zijn weer begonnen

Overal in de straten hangen weer spandoeken met de tekst, de scholen zijn weer begonnen. Je kan er niet omheen. Maar voor ons, waren de scholen al vorige week begonnen. Wyakin gaat op zaterdag om 09.00 uur trainen en Daenerys om 11.00 uur. Druk voor het vrouwtje dus....
Wya gaat naar de peuterspeelzaal en Daentje is vorige week begonnen in groep 1 van de basisschool. Vandaag stond voor de peuters een leuk spelparcours klaar. Maar voordat we daaraan begonnen werd er natuurlijk eerst gespeeld. Wya vind het geweldig op de peuterspeelzaal. Ze maakt met gemak allemaal nieuwe vriendjes. Donna, de pointer, was er weer en Boa, een schattig lief zwart wit pupje wat gevonden is in Portugal. Maar er waren ook een aantal nieuwe hondjes. Fiep, een kleine Bordercollie, die nog wat verlegen was en Beau een Golden Retriever pup. Er was direct een klik tussen Beau en Wya. Na het spelen was het tijd om wat te gaan doen. Natuurlijk eerst aandachtsoefeningen maar daarna mochten we de speeltoestellen gaan proberen. Wyakin heeft tijdens haar puptijd al met van alles en nog wat kennis gemaakt, dus ze vond het allemaal prachtig. Liep zo de kattenloop op en ging direct door de tunnel. Alles was even leuk! Ook Donna en Beau hadden het erg naar hun zin. Boa en Fiep vonden het nog wat spannend, maar deden ook heel goed hun best! Juf Sandra mocht tevreden zijn over haar peutertjes!

Spelen met Donna en Beau, terwijl Fiep nog wat bij het baasje blijft....

Kijk eens hoe mooi Donna zit.

Netjes over en door de bakjes

en op de kattenloop

slalom gaat ook goed

even netjes af op de plank

en zelfs zit in het bakje

maar dat kan Donna ook

En Beau kan ook heel mooi zitten op de kattenloop.
Om half 11 was het echt tijd om te gaan, want ik moest Daentje halen voor de volgende ronde. Daentje vindt het allemaal een stuk spannender dan Wyakin. Als we het veld op komen, gaan de oortjes al naar achteren en als ik ga zitten en zij los mag, komt ze heel zielig naast mij zitten. Ze kijkt me met grote ogen aan, alsof ze zeggen wil, moet dit nu echt weer? Maar aan die aanstellerij heb ik bij mijn kinderen nooit toegegeven, dus ook hondje Daenerys krijgt geen medelijden van mij. De mensen vindt ze niet erg, daar gaat ze zo naartoe om even gedag te zeggen. De andere honden vindt ze ook niet eng, en zelfs de paarden die in de wei ernaast staan maken geen indruk op haar. Maar het verkeer dat langs het veld rijdt en die rare toestellen die in het gras staan, die vertrouwt ze niet. Bij Daen in de klas, zitten Aussie Tim, herdermix Bink en de heerlijke drukke Donja, een kruising van een Friese Stabij en een Bordercollie. Als dolle Donja het veld op komt, wordt het feest. Donja rent om de andere pups heen en probeert iedereen aan het spelen te krijgen. Daentje blijft het nog spannend vinden, maar wordt wel nieuwsgieriger. Nadat de andere honden even hebben kunnen spelen, gaan we aan het werk. Eerst aandachtsoefeningen, dat ging redelijk. Maar dan de opdracht zit, even de lijn afdoen, als baas een paar stapjes naar achteren en dan weer terug om haar aan te lijnen. Juist, lijn af, als een speer naar het stoeltje en het dekentje waar wij zitten als we even moeten wachten of zo... De veilige plek, in de oogjes van Daentje. Hmm, daar is ze dus nog niet aan toe. Dan maar een stapje terug. Dezelfde oefening, maar dan de lijn niet echt aflijnen maar op de lange stand. Tja, dan zit weglopen er niet meer in. Een tikje beledigd doet Daentje dan toch maar wat er van haar verwacht wordt. Daarna mogen we het spelparcourtje gaan lopen. Nu moet je weten dat vanmorgen om 7 uur, toen ik beneden wat aan het rommelen was, mevrouw Daen ineens boven op de eettafel stond. Tja, Saarloos hè.... Natuurlijk mag dat thuis niet, dus zodra ze doorheeft dat ik haar heb gezien, springt ze eraf en kijkt me aan met een blik: Ik? Ik heb niks gedaan....echt niet....
Maar nu moest deze dame, die dus echt geen hoogtevrees heeft, de kattenloop op. Oren in de vliegtuigstand, de meest zielige ogen, die je kunt opzetten en geen stap verzetten.......Pffffffff, waarom vond ik Saarloosjes ook alweer leuk? Zucht, steun, even tot 10 tellen en dan met zachte dwang Daenerys toch de kattenloop op krijgen. Bovenop even zitten. Hahaha, drama queen, wat een zielig hondje is ze dan ineens.... jaja, daar trap ik natuurlijk niet in. We vervolgen het parcours en ik ben wel heel trots op haar, als ze gewoon door de tunnel gaat. Maar het mag duidelijk zijn, dat het klasje met Daenerys mij in ieder geval heel wat meer energie kost, dan de peuterklas van Wyakin.....
Tja, we kunnen niet allemaal de beste zijn op school. Maar we blijven oefenen hoor, het komt vast goed!

Oh, heel erg, ik wil naar huis.... 

Tim,is even aan het snuffelen terwijl Donja en Bink aan het spelen zijn

Over de bakjes ging redelijk....

Nee, ik durf niet op dat ding........

Wat een grote hond, geweldig... (tja, dan krijgt ze natuurlijk heel veel complimentjes)

Hmmm, ze is het er echt nog niet mee eens

What goes up, most come down.....

Donja is een natuurtalent!
Tja, en alsof het allemaal nog niet genoeg was, zijn we 's middags nog naar Het Leesten geweest, we hadden afgesproken met Fred en Yvonne en Doerak, de papa van Daenerys! Maar daarover schrijf ik morgen wel. Het is nu toch echt tijd om naar mijn bed te gaan. Morgen is het weer vroeg dag want de pups willen om een uur of 6 toch echt even naar buiten.