dinsdag 13 mei 2014

Small dogs with big attitudes

Wat een druk dagje mensen. Vanmorgen met de hondjes naar de hei geweest, zoals in het stukje hieronder beschreven. Vanmiddag met Chase naar het verzorgingstehuis geweest, waar we af en toe bezoek team zijn. En vanavond hondencursus met Moos. Het is niet te geloven maar Moos is geslaagd voor de beginnerscursus en nu zitten we op de gevorderde klas. Het is een hele leuke samenstelling. De bende van vijf. Hahaha. Je hebt Abby, de ondeugende Welsh Corgie, die ook bij Moos in de beginnersklas zat. Dan nog een "oude" bekende, Linde, de lieve zwarte Cocker Spaniel. Nieuw in de klas zijn Higgins, een stoere Cairn Terrier, fijn voor Moos om nog een man in de klas te hebben. En dan het schattige bonte Cockertje Ronja, ze heeft een lastige start gehad het eerste jaar van haar leven, maar nu heeft ze haar gouden mandje gevonden. Ze is nog iets onzeker door alles wat ze heeft meegemaakt, maar daar zal ze door haar nieuwe vriendjes wel vanaf worden geholpen.
Het is een leuke samenstelling van kleine hondjes met geweldige karakters! Sandra van Aggelen van hondenschool HOND EN ZO heeft het mooi uitgezocht. Vanavond was er dus weer les. Het ging eigenlijk best aardig met Moos. Hij had er zin in. Tja, dat is altijd weer afwachten, hij kan best veel, maar of hij het doet... dat is altijd weer een verassing. Vandaag moesten we het voorkomen en naast roepen oefenen. De hondjes gaan dus eerst netjes zit.... dan moeten ze blijf (dat is al een hele uitdaging met Moos), je loopt zelf dus weg en bij het voorkomen draai je om, roept de hond bij je, hij gaat voor je zitten, dan moet hij achterlangs netjes naast komen, en dat is einde oefening. Bij het naast roepen gaat het begin ongeveer hetzelfde, maar in plaats van dat jij je omdraait, loop je door en roep je de hond. Die moet vervolgens netjes naast je komen lopen. Nou, ik moet zeggen, Moos deed echt zijn best. Ik was best een beetje trots. Maar ook de andere schavuiten deden natuurlijk hun best!
Aan het einde van de les moesten we nog even het af (lig) op afstand oefenen.... Hahaha, AF is al een uitdaging, laat staan op afstand. Dat ging hem dus niet worden met Moos. Hij snapt er werkelijk niks van. Hij zit en kijkt mij aan..... met een blik die zegt : " Ja, wat wil je nou mens? "
De bedoeling is, hij gaat zitten, ik loop een paar stappen weg (hij blijft dus zitten .....) dan zeg ik AF en moet hij gaan liggen. Hahaha, nou NOT dus. Ik kon praten als brugman, maar AF gaat meneer niet. Hij gaat pas af als ik met mijn hand heel dicht bij de grond kom, vlak voor zijn neus. Pfff, dat wordt flink oefenen deze week...... Volgende week horen jullie of het gelukt is.
Hier nog even wat mooie plaatjes van de bende van vijf.

Ronja blijft netjes zitten

Kom voor Ronja.... 

Ook Linde zit keurig!

En komt direct als het vrouwtje roept!

Lieve ondeugende Abby, wat een plaatje!

Ronja houdt van haar vrouwtje.

Mister Higgins kan ook heel goed blijven zitten!

En komt natuurlijk gelijk als het baasje hem roept!

Kijk eens hoe goed Abby oplet!

Nou, loopt Moos niet keurig naast

Hij volgt keurig!

Netjes blijven zitten Moos!

Kom maar naast Moos, en ja hoor, hij komt keurig naast mij lopen!


Hij kan wel AF als je het van dichtbij aanwijst!

Maar wat bedoel je nou?????? Ik zit toch mooi, waar blijft mijn snoepje???? Hoe bedoel je AF??????