maandag 8 juli 2013

Gemengde gevoelens

Het was niet van de ene dag op de andere. We liepen er al een poosje aan te denken. Niet omdat ze niet lief is, of niet luistert, nee er is eigenlijk niks mis met haar. Behalve....
Hoewel Luna en Sara samen zijn opgegroeid ging het de laatste tijd vaak mis. Luna is min of meer geobsedeerd door Sara. Ze wil alles voor Sara regelen. Het komt er dan op neer, dat Sara niet de ruimte krijgt om eens met een andere hond te spelen. In eerste instantie liet Sara het gedrag van Luna wat over zich heen komen. Ze probeerde het te negeren. Maar het ging van kwaad tot erger. Tot het punt dat Sara het zat werd. Zo af en toe reageerde ze op de aanvallen van Luna en verdedigde ze zichzelf. Maar dat zorgde niet voor de rust die Sara wilde hebben. Nee, Luna ging dan het gevecht aan. Gelukkig ben ik er tot nu toe steeds bij geweest en met een grote brul kon ik de dames op tijd uit elkaar houden. Maar het was wel duidelijk dat er iets moest gebeuren.
De twee honden uit elkaar houden in ons kleine huisje, vond ik geen prettige oplossing. Daarbij komt dat ik denk dat voor Luna dan nog geen rust kan ontstaan. De enige oplossing die voor de beide honden goed zou zijn is het herplaatsen van één van de twee. In dit geval was het duidelijk dat het voor Luna beter zou zijn om te herplaatsen. Zij komt niet tot haar recht in onze grote roedel. Maar ik wilde eigenlijk ook niet dat ze helemaal alleen ergens zou komen. Ze heeft haar hele leven tussen andere honden geleefd en een vriendje zou dus toch wel fijn zijn. Daar kan ze dan wat op steunen.
Ik heb haar geprobeerd uit te leggen dat het voor haar beter was als ze bij een ander baasje zou gaan wonen. Dat ze de aandacht van het baasje niet met zoveel andere  hondjes hoeft te delen.
Uiteindelijk hebben we haar dus herplaatst. De nieuwe eigenaar was volledig op de hoogte van haar gezondheidstoestand en heeft haar liefdevol in zijn roedel opgenomen.