zondag 23 september 2012

Weer een topdag op de hei

Vandaag was les 2 op de hei. (nou ja, vandaag, het is inmiddels al over twaalven als ik dit schrijf, dus eigenlijk was het gisteren) Helaas kon niet iedereen van de groep mee. Maar met het clubje dat er wel was, hebben we weer genoten. In totaal waren er 5 hondjes. Sara en Luna van mij, Mo en Lola van Dries (een langharige witte herder en een bullterrier) en niet te vergeten Luka de labrador van Margot. Mo en Luka zijn enorm gecharmeerd van Sara en doen regelmatig pogingen om boven op haar te springen. Sara is iets te lief en laat het allemaal maar over haar heen komen.
Rob vroeg ons van alles over rassen die we tegenkwamen. En dan niet alleen wat voor ras het is, nee dat is niet genoeg, ook moeten we weten wat de rastypische eigenschappen zijn, waar het ras voor is gefokt, enz, enz.... Ik had de terriers en labrador. Gelukkig wist ik er wel iets van af, maar toch leer je dan ook nog weer meer. Ook moesten we weer observeren (zonder te interpreteren) en dat is best lastig. Je bent echt heel snel geneigd te interpreteren. Maar nee, slechts benoemen wat je ziet. Dus, oortjes in de nek, staart laag kwispelend, likbeweging over de lippen, schudt zich uit, gaapt even, gromt naar .... dat soort dingen.
Natuurlijk kwamen we weer veel mensen met andere honden tegen. Een Leonberger, Newfoundlander (dat ras kreeg Margot om te bespreken) en een Briard. En een groepje Podenco's, in twee kleuren, de Podenco Canario (helemaal bruin) en de Podenco Ibicenco (bruin met wit). Pfff, ik wist niet dat er zo veel verschillende Podenco's bestonden. Klein, middenslag en groot, ruwharig en gladharig en dan nog 9 soorten (Andaluz, Maneto, Malaguerio, Campanero, Orito, Enano, Portugues en dan dus die ik al noemde, de Canario en Ibicenco). Eigenlijk een eeuwenoud ras, dat al voorkwam bij de farao's in Egypte. Later in Spanje terecht gekomen. Nou ja , volgens mij gewoon allemaal Spaanse straathondjes die goed kunnen jagen.... Oh ja, en we zagen ook nog Spaanse windhondjes, Galgo's. Heb je ook in vele variaties. Nu heb ik zelf Chloe "gered' uit Griekenland, dus ik heb natuurlijk geen recht van spreken, maar hoewel ik het fijn vind dat deze honden uit Spanje een nieuwe kans krijgen hier, denk ik dat we ook aan onze eigen asieldieren moeten denken. De asiels in Nederland zitten (mede door de economische crisis) ook bomvol! Maar goed, het was leuk om dat troepie honden te zien. We kwamen ook nog een Cane Corso tegen, met een zeer opmerkelijke kleur, zacht beige. Wat een prachtige glimmende vacht had die hond. Tja en natuurlijk zagen we nog een aantal jachthonden. Voor mij allemaal één pot nat. Drentse patrijs, Friese stabij, weet ik veel.... Nou ja, de Duitse staander herkende ik dan net weer wel. 

Boven op de heuvel werd er druk in het zand gegraven. Lola begon, maar het werkte denk ik aanstekelijk want Luna kreeg ook al snel zin om een gaatje te graven. Op de weg terug zag Lola ook nog een stokje wat ze wel mee wilde nemen. Al met al, had iedereen het weer reuze naar zijn zin gehad, mens en dier! En, weer prachtig weer!!!